Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Ruští biologové sekvenovali genom fuzária
23.10.2020

Nová metoda detekce geneticky editovaných plodin!?
23.10.2020

Paušální daň: Návrh Hospodářské komory zjednodušit živnostníkům život se stává realitou
23.10.2020

Komentář prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého k zákazu prodeje a uzavření provozoven
23.10.2020

Ctpp >


5 potravin, které sluší podzimu + recepty
Datum: 09.10.2020

08.10.2020 | S příchodem babího léta se na našich talířích objevuje i celá řada sezónních potravin od dýní po hrušky. Jistě i vy máte své oblíbené recepty, jak tyto podzimní dobroty zpracovat. Nebojte se však experimentovat! Poradíme vám, jak vytvořit netradiční delikatesy...

<

1. Dýně

Oranžové bachraté plodiny jsou nejen nepostradatelnou součástí Halloweenu, kdy děti z vydlabaných dýní vyrábějí svítící strašidelné hlavy, ale zároveň tato zelenina tvoří nedílnou složku podzimního jídelníčku. Zkuste například nakrájet na plátky dýni Hokkaido a ochutit ji různými čerstvými či sušenými bylinkami – a dát zapéct do trouby. Chutná samotná, jako příloha, nebo jako součást sýrového talíře. Kontrast vytváří například s chuťově výrazným sýrem Taleggio, s lahodnou Gorgonzolou nebo s chutnými a dobře vyzrálými ovčími sýry.



Vyzkoušejte...
Dýně Hokkaido plněná pórkem a sýrem
Troubu rozehřejte na 190 stupňů, na pánev dejte 50 g másla a orestujte 2 velké pórky, očištěné a nakrájené na tenká kolečka. Jakmile se začne pórek restovat, přikryjte pánev pokličkou a duste po dobu asi 10 minut. Odstavte z plamene a přidejte lžičku hořčice, 2 lžíce jogurtu, 2 lžíce čerstvé smetany a 125 g sýru Caprottino fresco nakrájeného na kostičky, ochuťte solí a pepřem. Vezměte 4 dýně Hokkaido, a pokud bude třeba, lehce seřízněte spodní část tak, aby stály. Z vrchní části odřízněte pokličku, dejte pozor, aby se nerozbila, a odložte ji stranou. Vnitřek dýně očistěte
lžící a naplňte směsí pórku a sýrů. Přiklopte pokličkou a pečte v troubě na pekáči po dobu
asi 45 minut, dokud nebude dužina měkká.

2. Řepa

Tato červená podzimní kořenová zelenina má celou řadu pozitivních účinků na zdraví – mimo jiné působí příznivě na krevní tlak i krvetvorbu, je zdrojem minerálů a vitaminů a podporuje imunitu. Řepa chutná pečená i vařená, může být součástí salátů, pomazánek, polévek nebo i veganských burgerů. Výbornou kombinaci vytváří s kozím sýrem anebo se sýrem parmazán a lze ji také zakápnout zálivkou z medu a balsamica a dochutit solí a pepřem. Zkusit můžete rovněž smoothie z červené řepy – podpoří trávení a detoxikuje.

Vyzkoušejte...
Krém z červené řepy zdobený ricottou 
Pečenou či vařenou řepu rozmixujte s masovým vývarem v poměru podle toho, jak má být krém hustý. Přidejte 1 dcl smetany na zjemnění, dochuťte solí a pepřem dle chuti. Servírujte společně s vloženým nočkem ricotty a s hoblinkami sýru typu parmazán.

3. Brambory


Vůně pečených brambor v popelu dohořívajícího ohně dotváří idylický podzimní obrázek, jako by pocházel ze štětce Josefa Lady. Sklizeň brambor na polích vrcholí obvykle v září či říjnu, proto se bramborové hlízy dostávají v tomto ročním období často na talíř – a to v různých podobách. Pečení je pouze jedna z mnoha úprav – lze je vařit oloupané i ve slupce, připravit šťouchané s cibulkou nebo vytvořit kaši ochucenou hráškem, strouhaným sýrem, pórkem či česnekem.

Vyzkoušejte...
Pórek s brambory a jogurtem
Pro přípravu hladkého krému nejprve poduste na másle pórek nakrájený na kolečka, poté přidejte brambory nakrájené na kostičky. Přilijte teplý vývar, sůl a pepř a asi půl hodiny povařte. Přidejte skleničku jogurtu a rozmixujte ponorným mixérem. Krém servírujte na hlubokém talíři ozdobený lžičkou jogurtu a hojně opepřete.


4. Jablka

Patří mezi nejoblíbenější a nejhojněji rostoucí ovoce u nás, proto jistě i v okolí vašeho bydliště najdete sad, kde je lze pořídit – anebo vám možná dokonce roste jabloň přímo na zahradě. Plody lze využít u předkrmů, hlavních jídel, zákusků, jsou z nich výborné mošty i pyré. Vedle vitaminu C obsahuje také pektin, tedy vlákninu, která má příznivý vliv na střeva a přispívá k lepšímu trávení.

Vyzkoušejte...
Sýrové špízy s jablky a hořčicí
Nakrájejte na kostičky 100 g sýru Fontina a stejné množství čerstvého nebo polozralého kozího
sýru. Oloupejte jedno jablko, nakrájejte na kousky a pokapejte citronovou šťávou, aby neztmavlo.
Napíchněte střídavě ingredience na špízy a servírujte je se sušenými rajčaty v oleji a s hořčicí.


5. Hrušky

Protože jsou hrušky plné vody i vlákniny, čistí střeva, pomáhají v hydrataci a mají močopudné, žlučopudné i detoxikační účinky. Proto jsou oblíbenou součástí diet, jelikož zasytí a zachrání nás, když „nás honí mlsná“. Jsou zdrojem vitaminu C a posilují imunitu. Stejně jako u jablek z nich můžete vysušit „křížaly“, anebo je zavařit na kompot a pochutnávat si na nich celou zimu.

Vyzkoušejte...
Hrušky, ořechy a sýr
Na mírném ohni rozpusťte 150 g čerstvě nastrouhaného sýru Gran Moravia ve 250 ml čerstvé řídké
smetany, dochuťte solí a pepřem. Nakrájejte na kostičky dvě hrušky a rozdělte je do čtyř skleniček.
Přelijte je krémem, ozdobte nasekanými ořechy a servírujte teplé.