Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Ruští biologové sekvenovali genom fuzária
23.10.2020

Nová metoda detekce geneticky editovaných plodin!?
23.10.2020

Paušální daň: Návrh Hospodářské komory zjednodušit živnostníkům život se stává realitou
23.10.2020

Komentář prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého k zákazu prodeje a uzavření provozoven
23.10.2020

Ctpp >


Opravdové superfoods máme blíž, než si myslíme
Datum: 09.10.2020

05.10.2020 | Určitě už jste slyšeli o „zázračných“ účincích amazonských bobulí acai berry, asijských plodů goji, japonské řasy chlorella, nebo mexických semínek chia. Superpotraviny ze zahraničí jsou v posledních letech hit. A to i přesto, že žádný oficiální termín superpotraviny neexistuje.

<

Je to jen marketingový trik, který nám chce říct, že takto označené potraviny mají vysoký obsah zdraví prospěšných látek. A skutečně mají. Ovšem podobně jako jejich české verze, které jsou navíc levnější, dostupnější a naší chuti bližší.

Superpotraviny z celého světa mají několik společných jmenovatelů. Vypadají exoticky, jejich názvy neumíme přečíst, jejich cena bývá astronomická…a proto máme často dojem, že musejí být určitě lepší než to, co nabízejí české zahrady a lesy. Není tomu tak. Ne snad, že by plody všech možných různých roztodivných barev a tvarů nebyly zdravé, ale dokážou nám dát totéž, co „obyčejné“ české potraviny, kterých měly plnou spižírnu už naše babičky. Ačkoliv oficiální definice pojmu super potravin není nikde zaznamenána, má se obecně za to, že jako „super“ se označuje výživově hodnotná přirozená (tedy průmyslově neupravovaná) potravina, která významně prospívá našemu zdraví, například pro svůj vysoký obsah vitamínů, minerálních látek, stopových prvků atd. A takových superfoods máme u nás docela dost.

Zlatý poklad od pilných včel

Výživově mimořádně vyvážený produkt, med, obsahuje mimo jiné vitamíny A, C a B, dále flavonoidy, karotenoidy, organické kyseliny, bílkoviny, aminokyseliny, minerální látky jako jsou draslík, fosfor, vápník, sodík, chlor, železo, křemík, hořčík, měď a selen a desítky dalších složek. V jedné lžíci získáte až 200 různých hodnotných a důležitých živin, mimo jiné také látku pinocembrin, antioxidant, který napomáhá lepšímu fungování mozku. Díky tomuto koktejlu konzumace medu posiluje imunitní systém, napomáhá detoxikaci jater, zmírňuje dýchací potíže, podporuje trávicí procesy a má antibakteriální, protizánětlivé a výrazně zklidňující účinky.

Med byl odedávna používán v lidovém léčitelství, a to jak vnitřně, tak zevně, třeba při obkládání ran. Na jeho léčivých vlastnostech se nic nezměnilo, jen musíte dávat pozor na to, aby produkt, který kupujete, byl opravdu vyroben v České republice. Naše kvalitativní normy jsou totiž přísnější, než ty světové. Nejlepší je samozřejmě kupovat med přímo od včelaře. A rovněž je důležité doma med správně skladovat, tedy nevystavovat jej slunci, uchovávat jen na suchém tmavém místě a nezahřívat nikdy nad 40 stupňů.

Nepadá daleko od stromu…

Ontario, Rubín, Boskovské, Antonovka… česká jablka mají desítky různých odrůd, některé z nich jsou kyselejší, jiné sladší, některé jsou více, jiné méně šťavnaté. Ale všechny odrůdy mají jedno společné – dávají nám plod, který dříve platil, podobně jako med, za lék. Jablka totiž obsahují hodně vitamínu C, dále vitamíny A a B, železo, měď, zinek, křemík, vápník, hořčík a draslík. Ale ještě také další zdraví prospěšné látky jako třeba polyfenoly, fytosteroly, karoteny a cenné enzymy. Bohatá jsou také na vlákninu, která je především ve slupce a pod ní, takže se vyplatí jíst jablka neoloupaná. Kromě toho má tohle ovoce hodně vody a málo cukru, proto se může zařadit do dietního jídelníčku. A jak nám jablko prospívá? Působí detoxikačně na trávicí trakt, urychluje hubnutí, zlepšuje imunitu, zabraňuje nadměrnému ukládání vody v těle, brání vzniku aterosklerózy a preventivně také proti vzniku rakoviny tlustého střeva. Dále zpomaluje stárnutí, působí na správnou funkci ledvin a svalů, zlepšuje spánek a mírní depresi.

Nejen pro panenky

Český mák je skutečně fenomén. Obsahuje totiž významné množství vitamínu E, dále vitamíny skupiny B, minerální látky jako mangan, hořčík, fosfor, měď, zinek a železo. A nadto extra „porci“ vápníku, kterého je v máku dokonce dvanáctkrát více než v mléku. Aby toho nebylo málo, mák rovněž obsahuje kvalitní bílkoviny. Díky tomu konzumace máku napomáhá v prevenci osteoporózy, chrání stav kostí, zubů a nehtů, zlepšuje paměť a mozkové funkce, posiluje imunitu a snižuje cholesterol. Svým složením je podobný chia semínkům. Navíc český mák patří mezi nejkvalitnější na světě a Česká republika je v jeho pěstování velmocí prvního řádu. Ročně se u nás sklidí asi 25 tisíc tun máku, z toho jde drtivá většina na vývoz.

Meruňková síla

Ačkoliv meruňky původně pocházejí z Číny, dávno u nás zdomácněly. A to je dobře. Jsou totiž zásobárnou beta karotenu, vitamínů skupiny B, vitaminu C a mnoha minerálních látek, například železa, hořčíku, draslíku nebo křemíku. Nejvíce železa přitom obsahují plody sušené. Čerstvé i sušené meruňky jsou téměř elixírem zdraví. Účinné látky z nich totiž posilují imunitu, zlepšují zrak, snižují hladinu cholesterolu, podporují krvetvorbu, posilují nervový systém, zlepšují stav dýchacích cest a plic, pomáhají při nespavosti, prospívají trávení, posilují vlasy a nehty a chrání kůži při opalování.

Královna podzimu

Klasická podzimní zelenina, dýně, má spoustu vlákniny a jen minimum kalorií, dále obsahuje vitamíny A, C a E a zároveň je bohatá na minerální látky jako jsou hořčík, draslík a železo, některé stopové prvky, bílkoviny a enzymy. A čím nám prospívá? Dýně je skvělým lékem na nervové a žaludeční potíže, velmi dobře prospívá též diabetikům a obézním. Účinné látky z ní mohou mírnit potíže se slinivkou, zpomalují stárnutí, zlepšují stav pleti, vlasů a nehtů a prospívají kardiovaskulárnímu systému.

Tuky, ale ty zdravé

Také znáte poučku, že si máte dát denně hrst oříšků? Tady je důvod, proč sáhnout po těch vlašských. Ty totiž obsahují zdravé tuky, tedy omega 3 a omega 6 nenasycené mastné kyseliny, dále vitamíny A, B, C a E a cenné minerální látky hořčík, fosfor, draslík a zinek. Pravidelná konzumace ořechů proto pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, mírní riziko vzniku infarktu, zlepšuje náladu, prospívá očím, mírní zánětlivé procesy v těle a chrání srdce. Ořechy konzumované večer zklidňují nervy a pomáhají při nespavosti.

Jedna lžíce denně

Už jste slyšeli o kimči? Korejském zázraku na imunitu sestávajícím z kvašené zeleniny s kořením a chilli? Tak přesně to samé dokáže obyčejné české kvašené zelí, jež rovněž obsahuje účinná probiotika, pořádnou dávku vlákniny a vitamínu C. Dále se pyšní vitamíny K a B a minerálními látkami, jako jsou draslík, vápník, fosfor a hořčík. Díky této sestavě kvašené zelí působí jako očista střev a detoxikační potravina, zlepšuje trávení, podporuje tvorbu krve a hormonů, snižuje únavu, pomáhá při vylučování toxických látek z těla, snižuje hladinu cholesterolu, působí preventivně proti rakovinovému bujení a výrazně posiluje imunitu.

Přírodní antibiotikum

Česnek nevoní, ale prospívá. Kromě vitamínů a minerálních látek je jeho nejdůležitější složkou látka alicin, sirnatá sloučenina, která má pozitivní vliv při prevenci kardiovaskulárních onemocnění a je považována za přírodní antibiotikum. Česnek také posiluje imunitu, zmírňuje již vzniklé bakteriální i virové onemocnění, snižuje tlak krve, reguluje hladinu cholesterolu v krvi, předchází vzniku demence a zpomaluje stárnutí.