Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Molekulární „poplašný“ systém, který chrání rostliny před predátory
25.09.2020

Evoluční původ SARS-CoV-2 odhalen?
25.09.2020

Podnikatelé požadují od vlády plán, jaké kroky budou zaváděné při určitém množství denních přírůstků nemocných nebo hospitalizovaných s covid-19
25.09.2020

Do Turecka zítra zamíří česká podnikatelská delegace
25.09.2020

Ctpp >


Luštěniny: Ruku na srdce - jíte je?
Datum: 10.09.2020

07.09.2020 | Důvodů, proč byste se při dalším pátrání kuchařkou měli zaměřit na luštěninovou sekci, je celá řada. Podívejte se s námi na ně a přesvědčte se, že luštěniny jsou z mnoha důvodů perfektní surovinou.

<

Luštěniny obsahují velké množství bílkovin, které lidské tělo obecně nejdéle tráví.  Zároveň ale nepřijmete zbytečné množství kalorií. A proto jsou ideální volbou v období redukce váhy. Balení čočky, fazolí nebo hrachu vyjde na pár korun a jídla z něj navaříte pro velkou rodinu. Luštěniny si navíc nežádají žádné speciální složité recepty, nejčastěji je jíme samotné, jen lehce upravené a doplněné o zeleninu či obilniny. Právě obilniny (rýže, kukuřice, žito, pšenice,...) pomáhají zvýšit využitelnou hodnotu bílkovin. 

Luštěniny jsou bohatým zdrojem nejen bílkovin, ale i řady stopových prvků. Najdete v nich minimum tuků a cukrů, naopak velký podíl antioxidantů, vápníku, hořčíku, železa, zinku či selenu. Čočka obsahuje téměř dvakrát více železa než jiné luštěniny.

Luštěniny bývají oblíbené také pro svůj velký podíl vlákniny. Na konkrétní počet gramů vlákniny, který by měli dospělí přijímat, se názory různí, pohybovat bychom se ovšem měli minimálně mezi 20 až 30 gramy. Například ve 100 gramech fazolí najdete až 16 gramů vlákniny. 

Jednoduše a rychle, bez dlouhého namáčení

Když se ve svém jídelníčku zaměříte více na konzumaci jednodušších pokrmů, které pocházejí z lokálních surovin, ocení to i životní prostředí. Snídat avokádový chléb je sice pro naše tělo čas od času také zdravé, ovšem avokádo muselo přeletět celou planetu, než jste si ho mohli v obchodě přihodit do košíku. Například hrách je naší oblasti mnohem blíž. 

O luštěninách je známo, že aby nenadýmaly, je třeba nechávat je namočené, naklíčené, vařit s bylinkami (saturejka, petrželka, fenykl, tymián, majoránka, bobkový list, anýz, máta, zázvor, řasa kombu) či dlouho vařit. Existují však výjimky. Například černou čočku belugu (koupíte ji třeba menugold.cz) není třeba namáčet a postačí ji vařit dvacet minut ve vodě. Stejně tak půlený hrách, zelená čočka či červená čočka je uvařená velmi rychle a připravíte z ní pomazánky, zahustíte polévku nebo třeba omáčku na těstoviny.