Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Věda a výzkum v boji s pandemií SARS-CoV-2/Covid 19
09.07.2020

Hniloba včelího plodu se ze severu Čech do dalších regionů ČR nerozšířila
02.07.2020

Hlášení v systému RASFF: 25. týden 2020
02.07.2020

Komise v Královéhradeckém kraji navrhla ocenit devět lokálních výrobků značkou Regionální potravina
02.07.2020

Ctpp >


Vaše krása na talíři: Víte, jaké jídlo škodí pleti, a které jí naopak prospívá?
Datum: 25.06.2020

22.06.2020 | Jak kvalitní je naše pleť, záleží do značné míry na tom, co jíme. Na vrásky si naordinujme do jídelníčku brusinky či rajčata, na kruhy pod očima zabírají citrusy...

<

Kdo by netoužil po hladké pleti bez vrásek. Spolehlivými pomocníky v boji proti nim jsou vitamíny, minerály a esenciální mastné kyseliny. Najdete je v ovoci a zelenině, v semínkách, bylinkách i rybách. Oproti tomu jsou smažené řízky, vydatně ogrilované maso či dozlatova upečené kuře doslova pohromou pro pevnou pleť. Vyhněte se proto prudkému opékání a především nekombinujte cukr a bílkoviny (kachna na medu). Karamelizace způsobuje po delší době tuhnutí a lámání kolagenových a elastinových vláken v kůži. Zaměřte se i na pitný režim. Jestliže si dáte kávu k snídani, přes den vypijete litr limonády a večer si dáte pár piv, bude vaše tělo a pleť trpět dehydratací.

Pleťová vzpruha - lepší než zázračný krém

Jestli jen obtížně hlídáte své stravovací návyky, zkuste různé kombinace výživových a vitaminových doplňků, zvláště v období, kdy jsou zdraví prospěšné potraviny hůře dostupné. Hodně ugrilovaný steak škodí pleti stejně jako tisíc vykouřených cigaret. Pokud chcete svoji pleť vylepšit a zbavit některých problémů, poradíme vám, jak na to a jaké potraviny si vyskládat na talíř.

Pro krásné oči

Oteklé oči zdůrazněné tmavými kruhy, za to může především stres, tabák, únava, nedostatek spánku, ale také klimatizovaný vzduch. Zpomalenou krevní a lymfatickou mikrocirkulaci je potřeba rozproudit. Do jídelníčku zařaďte hroznové víno, to je klíčová potravina, která podněcuje a chrání pružnost krevních kapilár (jezte i semínka a slupky, tam se skrývá většina aktivních látek). Navíc má odvodňující účinky – odplaví zadrženou tekutinu, která může za otoky. Podobné účinky mají limety, grepy, mandarinky, klementinky a pomeranče. Nejvíce potřebných látek je zastoupeno v kůrách, proto si pochutnejte na kandovaných pomerančích a zavařeninách.

Tmavé kruhy vymažete pomocí potravin bohatých na železo, které pomáhá v krvi vázat a přenášet kyslík. Zásobárnou železa jsou ryby a luštěniny, třeba čočka. Důležitý je i dlouhý a pravidelný spánek, proto zkuste ověřený recept našich babiček a vypijte večer sklenici horkého mléka. Navodí hormon spánku melatonin a pomůže vám s usínáním.

Proti suché pleti

Suchá pleť pne, svědí a tvoří se na ní šupinky. A rychleji stárne. Vyhovují jí mastnější krémy. Jejím favoritem ve stravě jsou omega3 mastné kyseliny, denní doporučená dávka jsou dva gramy. Vmísí se do membrán buněk, zvyšují jejich pružnost a brání poškození zvenku. Navíc vytváří ochrannou přehradu proti snížení vody ve spodní vrstvě kůže.

Některé potraviny urychlují stárnutí pleti, a tak si dávejte pozor na:

  • Cukr – ve zvýšeném množství na sebe váže bílkoviny z buněk a láme kolagenová vlákna, tedy hlavní oporu pleti
  • Alkohol – rozšiřuje cévy a následně se na pleti tvoří červené flíčky, zhoršuje váčky a kruhy pod očima
  • Živočišné tuky – zvyšují špatný cholesterol v krvi a nedovolí dobrým tukům, aby byly zdraví prospěšné
  • Kyselinotvorné potraviny – sýry, sledi, jehněčí maso apod. vysušují pleť a urychlují tím její stárnutí

Pleti kyseliny pomáhají pouze v kombinaci s vitamíny C a E, což jsou velmi silní obranáři proti znečištěnému prostředí. Je-li vaše pleť suchá, louskejte všechny druhy ořechů. Splňují dokonale podmínku správného poměru mezi omega 3 mastnými kyselinami a antioxidačními účinky vitamínů E a C.

Na suchou pleť si naordinujte středomořský jídelníček z tučných ryb, jakými jsou makrela, sardinka a losos, v kombinaci se zelenými saláty. Vitamín E je králem mezi vitamíny pro krásu a najdete ho v olivovém a slunečnicovém oleji. Zástupcem vitamínu C je např. černý rybíz, paprika a brokolice. Denně vypijte dva litry vody, vyhněte se pití slazenému cukrem. Když nemáte chuť na vodu, nahraďte ji šťavnatým ovocem.

Proti vráskám

Jakmile na pleti objevíte vrásky, soustřeďte se na důslednou ochranu před slunečním zářením, které hlavně způsobuje stárnutí pleti.

V jídle dejte přednost rajčatům. Lykopen, což je červené barvivo ve slupce rajčete, velmi dobře chrání pleť při pobytu na slunci. Navíc je oporou stavebního materiálu pleti, kolagenu a elastinu, jež zajišťují její pevnost a pružnost, které se UV zářením oslabují. Nezapomeňte přidat do rajčatové šťávy kapku olivového oleje, v této kombinaci je lykopen nejaktivnější.

Proti UV záření pomáhá také oranžové barvivo z mrkve a papriky, betakaroten, který navíc zvýrazní bronzový odstín opálené pleti. Černé a červené bobuloviny (borůvky, rybíz, brusinky a jahody) zamezují volným radikálům v ničení buněk. Proti vráskám pomáhá i selen obsažený v houbách, rýži a obilovinách. Z toho důvodu si pochutnejte dvakrát týdně na makrele, tuňákovi z konzervy a mořských plodech (ústřice a slávky).

Rozhodně se v jídle držte pravidla, že nejlepší jídelníček je ten pestrý. Občas zhřešit není na škodu, ale hlavní slovo by v něm měla mít zelenina, ovoce, bílé maso a dostatek tekutin.

Hodí se k sobě?

Některé složky v potravinách spolupracují a jiné soupeří. Kombinujte je proto správně.

  • Rajčata a olej + Lykopen z rajčat využije tuk ke snadnějšímu vstřebání. Na rozdíl od jiné zeleniny rajčatům prospívá vaření, lykopen se lépe uvolňuje.
  • Céčko se železem + Vitamin C zlepšuje vstřebávání železa rostlinného původu. Skvěle se tak k sobě hodí např. citron a zelené fazolky.
  • Losos a brokolice + Omega3 mastné kyseliny lépe fungují s antioxidanty. Kombinujte proto ryby se zeleninou, která je obsahuje.
  • Mrkev, rajčata, papriky a olivový olej + Trio antioxidantů s olejem vytvoří štít proti volným radikálům.
  • Marinovaný sleď a brambory+ Vitamin D v rybě "spolupracuje" s vápníkem z brambor. Lépe se takto vstřebá do kostí a kůže.
  • Zelený čaj a železo - Výluh z listů čaje zlikviduje železo z potravinových doplňků, proto je jím nezapíjejte.
  • Jitrnice a čočka - Vstřebávání zinku a železa se děje na úkor druhého, dejte si tato jídla odděleně.