Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

SZPI uzavřela po skončení nouzového stavu 14 prodejen potravin
31.07.2020

Jihomoravský kraj zná nominované na ocenění Regionální potravina
31.07.2020

Při společné kontrole s celníky a policisty v areálu SAPA odhalili veterinární inspektoři několik porušení zákona
31.07.2020

ÚKZÚZ zahájil zkoušení přípravků na ochranu rostlin pro ekologické zemědělství a integrovanou produkci
31.07.2020

Ctpp >


I svařák ze stánku jde reklamovat: Za toto rozhodně neplaťte!
Datum: 17.12.2019

17.12.2019 | Když dva dělají totéž, není to totéž. Zatímco na jednom stánku si můžete koupit obstojné svařené víno, na jiném si prodejce za stejnou cenu může účtovat přeslazený patok, který rozhodně nemůže chutnat ani otrlejším povahám. Víte, jak se bránit?

 

Výslednou chuť svařeného vína samozřejmě udává kvalita vstupní suroviny a ochucující ingredience. Prodejce na stánku si však zpravidla může svařené víno připravovat z láhve střední kvality i z nejlevnějšího krabicového vína a bohužel neexistují pravidla, která by kvalitu vína regulovala, jako se to dělá například u burčáků. Prodejce může použít libovolné množství cukrů, popřípadě vynechat některé z typického koření, jako je skořice, badyán nebo hřebíček. 

Studené jak psí čumák?

Oblíbeným trikem mnoha prodejců je použití levného vína, které se však vydatně osladí, popřípadě dochutí citronem. Tento postup garantuje nejvyšší zisk. Jedna porce svařeného nápoje připravovaného z vína z krabice pak vychází zhruba na 7 korun, prodejní cena se pak pohybuje okolo 45 až 50 korun.

Hádat se s prodejcem, že vám jeho svařené víno nechutná, je vždycky trochu složité. Přeci jen jde o subjektivní hodnocení. Můžete ale vrátit nápoj, který nemá správnou teplotu, podobně, jako když dostanete studené jídlo v restauraci. Jeho minimální teplota by měla být 60 stupňů. Pokud tedy do kelímku dostanete jen vlažný nápoj, což poznáte i po hmatu, prodejci jej okamžitě vraťte a peníze mu neplaťte. Vyplatí se s ničím neotálet, neupíjet ani neodcházet od stánku, čím větší odstup od koupě a reklamace, tím menší pravděpodobnost, že dostanete zpět peníze či náhradu. 

Jiná cena? Braňte se!

Nesporný nárok na vrácení máte i v případě, že zjistíte odlišnosti v cenách. Pokud prodejce inzeruje jinou cenu než poté požaduje, můžete nápoj odmítnout, popřípadě trvat na tom, že zaplatíte inzerovanou částku. Kdo si nechce nechat líbit neseriózní jednání obchodníka, může cenu udávanou u zboží vyfotit a obratem dát podnět České obchodní inspekci k provedení kontroly. Proti špatně uvedené ceně se můžete bránit i pokud to zjistíte po zaplacení nebo až doma. Už to ale nebude jednoduché. 

Špinavý kelímek - důvod se ozvat

Nárok na náhradu peněz nebo nového kusu máte samozřejmě i za předpokladu, že váš zakoupený výrobek nebyl připraven dle hygienických pravidel, tedy máte zjevně již jednou použitý kelímek, nelíbí se vám, že prodejce do nápoje sahá apod. Každá osoba pracující v oblasti, kde se zachází s potravinami, musí udržovat vysoký stupeň osobní čistoty, musí nosit čistý ochranný oděv odpovídající charakteru činnosti a musí mít u sebe zdravotní průkaz. Při výrobě potravin a jejich uvádění do oběhu se nesmí kouřit a musí se vyloučit jakékoli nehygienické chování.

Potraviny musí být skladovány dle vzájemné slučitelnosti, tak aby nedocházelo k riziku vzájemné kontaminace. Citrony například nesmí být v blízkosti syrového masa pro přípravu hamburgerů apod. Do oběhu smí být uváděn jen takový sortiment potravin a pokrmů, pro který jsou v provozovně (stánku) vytvořeny patřičné podmínky zabezpečující jejich nezávadnost. Určit ve výrobě, přípravě, skladování, přepravě a uvádění do oběhu technologické úseky (kritické body), ve kterých je největší riziko porušení zdravotní nezávadnosti pokrmů, provádět jejich kontrolu a vést patřičnou evidenci o plnění nezbytných požadavků.