Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Světový den hepatitidy: pražská Nemocnice Na Bulovce spouští on-line poradnu pro dotazy veřejnosti na téma žloutenek
06.08.2020

Zelená zpráva 2019: Výdaje na podporu agrárního sektoru se zvýšily o 6,3 procenta na 69,7 miliardy korun
06.08.2020

FAO spustilo novou geoinformační platformu
06.08.2020

Realizace faremního odbytu masa a masných výrobků
06.08.2020

Ctpp >


Čím se zahřát v sychravých dnech? Vsaďte na zázvor, obyčejnou vodu se skořicí a obilninové kaše
Datum: 27.11.2019

27.11.2019 | Podzimní sychravé dny jsou v plném proudu a pokud vás teplé oblečení dostatečně nezahřeje a cítíte vnitřní chlad, můžete si pomoci vhodnými potravinami a různým kořením.

 

Typicky zimní potravinou je zázvor, který je osvědčeným prostředkem proti nachlazení.  „Štiplavě ostrou chutí zázvoru můžete buď dochucovat jídla nebo si uvařit zázvorový čaj, jehož účinky můžete podpořit přírodním antibiotikem – medem. Když do čaje přidáte i pár kapek citronu, získáte ideální zahřívací nápoj obohacený o vitamin C,“ radí Alena Přídová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

Zahřeje i obyčejná voda

Další nápoj, který vás krásně prohřeje, je obyčejná voda vytemperovaná na běžnou pokojovou teplotu se špetkou skořice a plátky pomeranče. Nezapomeňte, že i v chladných dnech byste měli přijímat alespoň 1,5 litru vody. Podle Přídové z NATURHOUSE je tento nápoj naprosto ideální, skořice vás zahřeje a díky své sladké chuti a vůni uspokojí vaše smysly. Pomeranč zase doplní tolik potřebný vitamin C.

Dalším kořením se silně zahřívacími účinky jsou chilli, kurkuma, kari, pepř, badyán, hřebíček a kmín. Můžete nimi dochucovat pokrmy, ale zkuste je použít do nápoje. „V našich končinách není zvykem pít teplou vodu ochucenou kořením, ale zkuste to. Uvidíte, že se skutečně vnitřně prohřejete, hydratujete a pomůžete také své peristaltice,“ pobízí výživová specialistka NATURHOUSE.

Podle odborníků si však dejte pozor na kávu, alkohol a jiné povzbuzující nápoje. I když první pocit může být zahřátí, pravdou je, že vás tyto nápoje budou paradoxně dehydratovat a vyčerpávat.

Ideální snídaní v chladných dnech jsou obilninové kaše bez přidaného cukru a soli. Nejsilnější zahřívací účinky mají jáhly a pohanka. Kaši stačí zalít ohřátou vodou a dochutit třeba ovocem, oříšky nebo semínky. Vhodné jsou také goji.

Mléko nevyřazujte

Mnoho lidí se v chladných dnech záměrně vyhýbá mléčným výrobkům, protože mají pocit, že je ochlazují. To je ale chyba. Když si do bílého jogurtu či tvarohu dáte špetku chilli nebo skořice, energie se vyrovnají a své tělo obohatíte o vápník, mléčné kultury i cenné bílkoviny, navíc se skvěle zasytíte.

Stejně tak se na podzim a v zimě nemusíte vyhýbat zelenině. Zahřívací účinky má česnek, cibule a pažitka. Ze zeleniny (lilku, rajčat, papriky a dalších) lze udělat pyré, podusit na kapce kvalitního oleje nebo napařit v páře a přidat špetku některého ze zahřívacích koření.

Co se ovoce týče, je to asi největší oříšek zejména v zimě a v brzkém jaru, kdy je lokálního ovoce jako šafránu. Ne každý fandí exotickému ovoci a ne každý dobře tráví syrové ovoce. Doporučení Aleny Přídové z NATURHOUSE je jedoduché, čím pestřeji budete jíst, tím lépe pro sebe uděláte. Například typické české ovoce jako je jablko, hruška nebo švestky můžete povařit a dochutit skořicí, badyánem nebo chilli. Stačí špetka a uvidíte, jak vám za to vaše tělo poděkuje.

Jen pozor, nic se nemá přehánět! Proto ani konzumaci silně zahřívacích potravin a koření nepřehánějte. Mohl by vás bolet žaludek a začít zbytečně praskat žilky.