Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Další GM plodiny míří do EU
15.08.2018

Za vlny letních veder je zvlášť důležité dodržovat dostatečný pitný režim
15.08.2018

Více než půl tuny prošlých potravin ve skladu na Kladensku
15.08.2018

Stanovisko SVS ve věci možnosti výskytu AMP u vepřového masa z ČR
15.08.2018

Ctpp >


Špatná strava s sebou nese i špatné návyky
Datum: 06.02.2018
ČTK

4. 2. 2018 | ČTK

Jestliže špatně jíme, pak velmi často míváme i jiné málo zdraví prospěšné návyky. Jeden špatný návyk vyplývá z druhého, píše italský deník Corriere della Sera.

Potvrzuje to studie uskutečněná v Portugalsku na vzorku 7591 dospělých.

Vědci z Lisabonské univerzity rozlišují dva modely stravování: jeden je založen na upřednostňování masa, druhý, zdravější, na konzumaci ovoce a zeleniny. První model byl charakterizován kromě větší spotřeby masa také méně častou konzumací polévek, čerstvé zeleniny a ovoce, ryb, mléčných výrobků, ale také menším počtem jídel během týdne a menší spotřebou vody.

Když vědci analyzovali další aspekty životního stylu osob zahrnutých do první skupiny, pozorovali, že ti, kdo mají méně zdravé stravovací návyky, jsou zároveň náchylnější k dalším špatným zvykům, jako je kouření, konzumace alkoholu a malá fyzická aktivita. Ukázalo se rovněž, že model charakterizovaný vysokou spotřebou masa souvisí s nižší sociálně ekonomickou úrovní, s nižším věkem a převažují v něm osoby mužského pohlaví. Vědci dospěli k závěru, že nestačí dávat přednost zdravějším stravovacím návykům, ale že je třeba zároveň pozměnit další aspekty životního stylu.

Co je třeba učinit, jestliže se chceme začít zdravě stravovat a přijmout zdravější způsob života? "Někdy je obtížné dosáhnout zlepšení pokud jde o vlastní výživu, protože máme dojem, že to je příliš těžký úkol, který nikdy nezvládneme. A tak to ani nezkusíme. Z tohoto důvodu je velmi užitečná strategie malých cílů. Člověk tak nabude větší důvěry ve vlastní schopnosti dosáhnout krok za krokem změny. Například můžeme začít tím, že z našeho jídelníčku vyřadíme některé produkty a nahradíme je jinými, aniž bychom měli pocit, že musíme změnit stravovací návyky v jediném kroku," vysvětluje Margherita Guidettiová z Modenské univerzity.

Jaký je nejvhodnější čas k tomu, abychom začali měnit svůj životní styl? "Nepochybně je třeba vybrat správný čas," říká profesorka sociální psychologie Nicoletta Cavazzová z Modenské univerzity. "Například může být obtížné klást si omezení, jestliže obědváme nebo večeříme mimo domov, ve společnosti. V takových případech se jídla vybírají takříkajíc veřejně, je to součástí toho, jak se ve společnosti prezentujeme, a je to ovlivněno i volbami spolustolovníků.

Pro toho, kdo chce například snížit spotřebu masa, je jednodušší nekupovat si ho domů a omezit se na to, aby ho jedl pouze tehdy, když jde se společností do restaurace nebo když má hosty. Jde o funkční volbu v sociálním životě, která však přináší postupnou změnu stravovacích návyků. Dietní režim je účinný, jestliže jej dodržujeme každodenně. A správným prvním krokem kupředu je nakupování zdravějších potravin, a to v době, kdy nemáme hlad a jsme tedy méně náchylní propadat chuti na nezdravé potraviny," uzavírá Cavazzová.