Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Věda a výzkum v boji s pandemií SARS-CoV-2/Covid 19
09.07.2020

Hniloba včelího plodu se ze severu Čech do dalších regionů ČR nerozšířila
02.07.2020

Hlášení v systému RASFF: 25. týden 2020
02.07.2020

Komise v Královéhradeckém kraji navrhla ocenit devět lokálních výrobků značkou Regionální potravina
02.07.2020

Ctpp >


Akce Suchej únor pošesté bojuje proti nadměrnému pití alkoholu
Datum: 02.02.2018
ČTK

Proti nadměrnému pití alkoholických nápojů bojuje kampaň Suchej únor, jejíž šestý ročník začíná dnes. Má přimět muže i ženy k tomu, aby strávili měsíc bez kapky alkoholu.

Pořádá ji Liga otevřených mužů spolu s klinikou adiktologie a Státním zdravotním ústavem. V loňském roce se do ní zapojilo více než 5000 lidí.

Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere existuje v ČR vysoké riziko problémů spojených s nadměrným pitím alkoholu u 20 procent mužů a pěti procent žen, což je více než milion lidí. "To je ohromné číslo, ačkoli není překvapivé a koresponduje s jinými studiemi. Pití alkoholu u nás prostě není jen široce tolerované, je považováno za součást národní identity a kultury," uvedl profesor Michal Miovský z Kliniky adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice, která kampani poskytuje odbornou záštitu.

Čeští muži patří ve spotřebě alkoholu ke světové špičce. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) vypijí ročně téměř trojnásobek světového průměru. Společenské náklady nadměrného pití se v ČR odhadují na více než 16 miliard korun ročně.

"Suchej únor je tu proto, abychom si na jeden měsíc dali od alkoholu odstup. Díky tomu máme možnost poznat, jak na tom s pitím vlastně jsme. Smyslem akce je naučit se konzumaci alkoholu vědomě regulovat a změnit zaběhané návyky," řekl psycholog Martin Jára, ředitel Ligy otevřených mužů.

Loni podle něj rostl počet mimopražských účastníků. "Připojují se i lidé žijící na venkově. Nadměrná spotřeba alkoholu v ČR je zkrátka téma, které doslova hýbe celou společností," dodal Jára.

Součástí letošního ročníku je kampaň, jejíž účastníci si mohou koupit například vstupenky na Suchou párty nebo soutěžit o titul Sušák roku. Peníze budou použité na další ročníky akce Suchej únor.