Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Odvádět odvody i za dobu, kdy zaměstnanec bude doma, nedává smysl. Česká mutace kurzarbeitu by také primárně neměla podporovat přechod zaměstnance k jinému zaměstnavateli
18.09.2020

Hospodářská komora vládě: Kurzarbeit podnikatelé vítají, sporné body by ale měla vláda přehodnotit
18.09.2020

Africký mor prasat je již ve třech ze čtyř zemí sousedících s ČR
18.09.2020

Ocenění Regionální potravina si převzalo sedm producentů z Pardubického kraje
18.09.2020

Ctpp >


Proč tolik milujeme rajčata?
Datum: 11.09.2020
Akademie kvality

Proč tolik milujeme rajčata?

Vydáno: 1.9.2020
 
Autor: Akademie kvality
Informace Akademie kvality SZIF


Foto: Shutterstock

Rostou skoro všude a milují je po celém světě. U nás se ale rajčata začala konzumovat až od 19. století. Navíc byla zpočátku považována za jedovatá. To už je ale dávno zapomenuto. Dnes už víme, že obsahují plno vitaminů, antioxidantů a minerálů. Proto není divu, že jich ročně v průměru spotřebujeme až 12 kg. Jelikož jsou rajčata tak populární, vyzpovídala Akademie kvality Alici Kouřilovou, vedoucí kanceláře Zelinářské unie Čech a Moravy.                             

Díky mnohostrannému využití, obsahu hodnotných složek a různorodosti se stala rajčata během 20. století nejrozšířenější zeleninou na světě. Tedy co do množství i plochy pěstování. U nás jsme si nejvíce oblíbili rajčata cherry a koktejlová. „Nesporným benefitem českého zemědělství je fakt, že naši pěstitelé velmi dbají na to, aby používali prostředky na ochranu rostlin jen ve skutečně nutném případě. Velká část členů Zelinářské unie již mnoho let pěstuje zeleninu v tzv. Integrovaném systému pěstování zeleniny (IPZ), který je rozumnou cestou pro udržitelnou produkci zeleniny. Ti, kteří dodržují schválená pravidla a úspěšně projdou každoroční nezávislou kontrolou, získají v daném roce ochrannou značku IPZ,“ vysvětluje Alice Kouřilová.

O co všechno nás rajčata obohacují?

Rajčata mají vysokou biologickou hodnotu, která je dána obsahem lehce stravitelné vlákniny, kyseliny L-askorbové (vitamin C), karotenoidů (lykopen, beta karoteny – provitamin A, zeta karoteny) a důležitých minerálů. Nejvíce lykopenu (silný antioxidant) obsahují rajčata červená, beta karotenu oranžová a zeta karotenu žlutá. Další antioxidanty typu flavonoidů se nacházejí v hnědých a černých plodech.

„Rajčata jsou díky nízké energetické hodnotě a minimu cukrů skvělým společníkem také v případě, že držíte nějakou dietu. A z hlediska jejich složení nesmíme zapomenout zmínit přítomnost vitaminů B, C, E a K a minerálů, jako je draslík, fosfor, hořčík a vápník,“ upřesňuje zástupkyně Zelinářské unie Čech a Moravy.

 

Zdroj: akademiekvality.cz