Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Novinky v oblasti NBT - IV.
22.05.2018

GMO na Akademických týdnech
22.05.2018

19. 5. – Evropský den obezity a Výzva 52
22.05.2018

Další šarži falšovaných masných výrobků Potravinářská inspekce zjistila ve slevové letákové akci
22.05.2018

Ctpp >


SZPI vloni zjistila 47 nevyhovujících reklam na potraviny
Datum: 14.02.2018
SZPI
Vydáno: 14.2.2018
Autor: SZPI

 

Tisková zpráva SZPI ze dne 13. 2. 2018.

 



Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v roce 2017 uskutečnila kontrolní akci s cílem ověřit dodržování právních předpisů v oblasti reklamy na potraviny v tisku, na internetu, v prodejních letácích apod. V rámci akce inspektoři prověřili kolem 100 reklamních sdělení, přičemž uskutečnili 103 kontrolních vstupů u 55 kontrolovaných osob.

Porušení právních předpisů při šíření reklamních sdělení inspektoři konstatovali ve 47 případech.

Nejčastěji řešenou komoditou byly doplňky stravy. Inspektoři zde zjistili uvádění nepovolených výživových, zdravotních, nebo dokonce i léčebných tvrzení a zavádějících informací.

V reklamě na potraviny lze použít pouze schválená zdravotní tvrzení dle nařízení (ES) č. 1924/2006 a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení nebylo dosud dokončeno a která jsou uvedena na tzv. On hold seznamu. Používání tzv. léčebných tvrzení je právními předpisy u potravin (včetně doplňků stravy) zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby – to je vyhrazeno pouze léčivům.

Inspektoři zaznamenali nejvíce případů nevyhovující reklamy v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách. SZPI nařídila kontrolovaným osobám, aby nevyhovující reklamní sdělení neprodleně odstranili, a zahájí s nimi správní řízení o uložení pokuty.

Výsledky kontrolní akce poukázaly na skutečnost, že situace v oblasti reklamy na potraviny, a zejména u doplňků stravy, se meziročně nezlepšuje. Výsledky kontrol reklamy v roce 2016 viz TZ z 2. 2. 2017.

Kompetencemi ke kontrole reklamy SZPI disponuje v návaznosti na novelu zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, která nabyla účinnosti v srpnu 2015. Tyto kompetence se nevztahují na oblast televizního a rozhlasového vysílání. V rámci kontrol reklamních kampaní zasahujících oblast audiovizuálních médií i ostatních médií, SZPI intenzívně spolupracuje s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.


Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva - tiskový mluvčí, tel.: +420 542 426 633  

Zdroj: SZPI