Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

V ČR i v Evropě roste obava firem z možného oslabení domácí poptávky
08.11.2019

Hlášení v systému RASFF: 43. týden 2019
08.11.2019

Varování před masovými příkrmy pro děti, mohou obsahovat části plastu
08.11.2019

Prodej bezmála 300 kg drůbežího masa neznámého původu na Olomoucku
08.11.2019

Ctpp >


Honí vás na podzim mlsná? Tipy, jak odolat pokušení!
Datum: 06.11.2019

05.11.2019 | Podzim je v plném proudu a třebaže neukazuje svou nejkrutější podobu, příslib mrazů a brzkých stmívání nás ovlivňuje. Ať už ponurnou náladou, únavou či zbytečným přejídáním. Právě přejídání je naším častým prohřeškem. Myšlenkami na geny a obalování těla na zimu se ale určitě nechlácholme.

 

Třebaže se snažíme vyznávat zdravý životní styl a do svých aktivit zařadit pohyb, v podzimních dnech je pro většinu z nás obtížnější udržet pevnou vůli. Díky brzkému stmívání můžeme pociťovat vyšší únavu a ospalost. Přemoct sebe sama ke sportování je mnohdy nadlidský úkol. Čeho se na sobě ale dopouštíme aktivně, je přejídání. Takto se stane, že se na začátku jara probudíme skoro ze zimního spánku a divíme se, kde jsme k těm kilům navíc přišli.

Často se můžeme dočíst či třeba od rodičů slyšet, že přibírat na podzim a zimě je normální, dokonce snad logické, a co víc, lze na to jít dokonce vědecky. Naše tělo si pouze dělá rezervy energie do mrazivého období, období strádání. Ale my žijeme ve 21. století. Dávno si potravu nelovíme, zpod sněhu nevyhrabáváme a naše tělo to moc dobře ví. Co nám spíš chce naznačit, je, abychom změnili skladbu jídelníčku. „Pochopitelně v letních dnech volíme lehčí, svěžejší jídelníček, kvůli horku nemáme takový hlad, a proto se ani nepřejídáme. Pokud vás lákají zmrzliny, lepší volbou je sezonní ovoce. Jenže na podzim, a hlavně v zimě se brzy stmívá, do práce vstáváme za tmy, stejně jako se za tmy vracíme. Tělo má pocit, že mu chybí energie a hledá ji v jednoduchých sacharidech, s cílem rychle energii doplnit,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE, www.natuhrouse-cz.cz

Celoročně vše špatně

Máme tendenci naše přibírání škatulkovat a omlouvat ho sezónností. Jenže ono nejde o jarní či podzimní depresi nebo aktuálně přejídání v zimě. Platí pravidla a zároveň chyby, které jsou jednoduše celoroční. Nestaráme se o sebe. Neřešíme svůj jídelníček a jeho skladbu a jíme nepravidelně. O to víc se následky projevují v zimě, kdy nejsme tolik aktivní.

Tělu chybí sluneční paprsky, ze kterých v letních dnech čerpá vitamín D. Ten je hojně diskutován v souvislosti s úbytkem váhy, tuku v těle a zpomalením přibírání. Jeho dalším velkým přínosem je zvýšení hladiny serotoninu – hormonu štěstí. I ten muže hrát roli v chuti na jídlo, zároveň i reguluje náladu a kvalitu spánku. Proto se v chmurných dnech vydejte pro vitamín D vydat do lékárny. „Vitamín D můžete čerpat i přirozenou cestou z potravin. Ideálně z ryb, vaječného žloutku, avokáda, másla a neslazených zakysaných mléčných produktů,“ doplňuje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

Spánek je všelék

Kvalitní spánek má velkou moc. Regeneruje tělo, mysl, a to se projeví na kvalitě vašeho zdraví, produktivitě i náladě. Platí opět to, že tělo na deficit odpočinku reaguje vytvářením rezerv do budoucna. A to konkrétně zpomalením metabolismu, které se projeví pomalejším spalováním tuků, tedy v důsledku nulovému úbytku na váze.

Na podzim, ale především i v zimě volíme jídelníček, který dodá energii a relativně nás i zahřeje. Jenže tělo jde většinou po potravinách bohatých na tuky a sacharidy, což je opět nežádoucí. Chybu nikdy neuděláte tepelně upravenou zeleninou. Červená řepa, mrkev, celer. Stálicemi mezi potravinami, které hodně zahřejí, přitom mají minimum kalorií jsou například zázvor, česnek, skořice nebo třeba pepř.

Třebaže pochybujete o důležitosti pitného režimu na podzim a v zimě, nepodceňujte ho. Vlastně jste neustále v horku a potíte se. Čelíte suchému teplu z radiátorů, teplému oblečení, několika vrstvám oblečení. Díky všem těmto faktorům má tělo tendenci se dehydratovat. „I s tím souvisí přejídání, neboť žízeň si mnohdy zaměňujeme s pocitem hladu či “chutí na něco“. Proto pozor na symptomy dehydratace jako je bolest hlavy, únava až ospalost, závrať či tmavá barva moči,“ upozorňuje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE. I na podzim a v zimě proto vypijte alespoň 1,5 l vody či jemného bylinkového čaje, vaše tělo vám za to poděkuje.