Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Foodpack East Africa 2019
16.04.2019

Praha, areál SZÚ, pylový monitoring
16.04.2019

Vejce levnější než jejich náklad: Dováží se sem i kusy za korunu
16.04.2019

Do Číny s prezidentem republiky zamíří i špičkové technologické firmy pod vedením prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého
15.04.2019

Ctpp >


Ročně sníme čtyřicet kilo chleba. Nejvíce táhne pšeničná klasika
Datum: 01.04.2019
CZ Test - Svět potravin

 Chléb tvoří největší segment pečiva a české domácnosti na jeho nákup vynakládají téměř jednu třetinu svých výdajů. Do nákupního košíku ho vkládají přibližně jednou za čtyři až pět dní a ročně za něj v průměru utratí 1000 korun. Spotřeba chleba v minulých letech dlouhodobě klesala, dnes se stabilizovala na hodnotě 40 kg na osobu a rok.

 

Moderní pekařské řemeslo má v Čechách a na Moravě dlouhou tradici. Současná nabídka se však s tou před sto lety nedá vůbec srovnávat. „Chlebový sortiment je dnes co do množství druhů, složení, tvarů a typů daleko bohatší. Například náš denní výrobní sortiment tvoří víc než sto druhů chleba, běžného a jemného pečiva. Pekařství se podobně jako jiná řemesla vyvíjí, výroba se zdokonaluje a reaguje na aktuální trendy a požadavky zákazníků.

Dnes se chléb kromě řemeslných a průmyslových pekáren běžně vyrábí i v marketech obchodních řetězců, aby byl spotřebitelům dostupný od rána do večera. Nicméně nemusí to být pravidlem, naše pekárna totiž denně zásobuje čerstvými výrobky více jak 350 obchodů,“ říká výkonný ředitel pekárny PECUD, Martin Abraham. Podle dostupných statistik si zákazníci pro chleba chodí nejčastěji právě do marketů (63 %), dále nakupují v pekařských speciálkách (27 %), večerkách (5 %), na trhu (2 %) a malé procento i on-line (1 %). Na domácím chlebu si pochutnávají 2 % respondentů.

Konzumní chléb válcuje konkurenci

Sortiment se sice neustále rozšiřuje, Češi ovšem zůstávají věrni klasice. Nejvíce totiž preferují pšenično-žitný a žitno-pšeničný chléb. Ten si alespoň jednou za rok koupí přibližně 4,4 milionů domácností a z hlediska výdajů na něj z celkového segmentu připadá více jak 65 %.Druhou početnou skupinu tvoří chleby speciální – celozrnné a vícezrnné produkty nebo výrobky s vyšším zastoupením žitné mouky. Minimálně jednou ročně je zvolí necelé 4 miliony nakupujících. Výdaje této kategorie meziročně rostou o zhruba 10 %.Jako třetí v pořadí se mezi českou populací drží chléb toastový, který si alespoň jednou za rok koupí více jak 70 % českých domácností. Počet fanoušků toastů je sice menší než u dvou předchozích položek, nicméně výdaje se v tomto sortimentu aktuálně zvyšují nejrychleji.

Dopékání zmrazeného pečiva

Výroba rozpékaného pečiva v Česku roste, v současné době tvoří zhruba třetinu celkové nabídky obchodů. Pro zajímavost, v západní Evropě je to až polovina trhu s pekařským sortimentem. Podle dat agentury GfK na ně české domácnosti vydávají v průměru 10 % z celkových výdajů na pekařské produkty. „Předpečené pečivo či chléb, jež se finálně dopékají až v místě prodeje, je dnes již běžnou praxí. Pro samotné nakupující to má velkou výhodu v tom, že jim technologie zajišťuje maximální čerstvost produktů, protože se dopékají průběžně dle aktuální poptávky zákazníků.

Dnes už tedy není problém nakoupit teplé a voňavé pečivo i ve večerních hodinách. Naše produkce se radikálně zvýšila právě příchodem významného odběratele z oblasti velkoobchodu. Díky nárůstu odbytu jsme mohli rozšířit prostory pekárny a investovat i do nových technologií,“ popisuje majitel Pekárny U Oulehlů, Josef Obermajer a dodává, že v nejvyšší míře (30 %) se tzv. rozpek využívá u baget, vek či croissantů.