Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Akademické týdny – GMO a víra
16.10.2018

Přívod vitaminu D z diety v ČR je nízký - měla by se začít diskutovat intervence
16.10.2018

Ministr Toman v Lucemburku: Některé návrhy nové SZP jsou příliš složité, musíme se zaměřit na přínosy zemědělství pro společnost
16.10.2018

Sklizeň obilí klesne o 7,9 procenta, potraviny zdraží
16.10.2018

Ctpp >


Pivovary Staropramen od listopadu zdraží točené pivo o 3,2 pct
Datum: 08.10.2018

5. 10. 2018 | Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v průměru o 3,2 procenta.

 

 

Na dotaz ČTK to dnes sdělil mluvčí pivovaru Pavel Barvík. Ceny se tak zvýší u většiny tankových ležáků a prémiových piv o 0,6 koruny až 1,4 koruny na půllitr, nejprodávanější ležáky pak zdraží zhruba o korunu. Pivovar již jednou prodejní ceny zvyšoval, když na jaře zdražil nejčastěji o korunu lahvové a plechovkové pivo.

Za nárůstem ceny stojí podle Barvíka růst výrobních nákladů, zejména zdražování chmele, ječmene nebo energií. "Letos na jaře jsme díky tlaku rostoucích nákladů zvyšovali ceny vybraných lahvových a plechovkových piv, jejichž cenová úroveň především v promočních akcích byla pro nás dlouhodobě neudržitelná. Další růst nákladů v průběhu letošního roku nás nyní nutí upravit ceny především sudových a tankových ležáků a prémiových piv," vysvětluje generální ředitel společnosti Petr Kovařík.

Podle něj dojde ke změně cen u některých druhů piv po dvou letech, u některých po čtyřech letech. "Ceny jsme i přes růst nákladů drželi, abychom tímto podpořili naše partnery z řad hospodských a restauratérů. Ze stejného důvodu jsme se nyní rozhodli nezvyšovat ceny většiny výčepních piv," dodal Kovařík.

Podle Barvíka se ke změnám cen snaží pivovar u každého výrobku přistupovat individuálně. "Cílem tohoto přístupu je provést pouze opravdu nevyhnutelné úpravy cen a zmírnění dopadu změn cen na spotřebitele a také na naše obchodní partnery," uzavřel mluvčí.

Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj již ceny zvýšil od října, kdy zdražil v průměru o 3,7 procenta, zejména u ležáků a prémiových piv. V reakci na to již zdražily i některé pražské restaurace, například Bredovský dvůr v pražské ulici Politických vězňů zdražil půllitr plzeňského piva o 8,5 procenta na 51 korun, tedy o čtyři koruny na půllitr. Jiné restaurace v centru Prahy však stále drží cenu pod 50 korunami, například podle webuKolkovny v Celnici je stále za 49 korun za půllitr a za 89 korun za tuplák.

Mluvčí Prazdroje Jitka Němečková v září uvedla, že od října zdraží pivovar cenu Pilsner Urquell o 1,5 koruny na půllitr. "Konečnou cenu si určuje obchodník sám, nemůžeme předjímat jeho reakci. Vzhledem k tomu, že nový ceník je platný od 1. října, je těžko komentovat, o kolik hospody a restaurace zdraží. Jen dodám, že naše současná úprava cen nijak nesouvisí s vládou schváleným snížením DPH na čepované pivo, které vnímáme jako kompenzaci hospodám při vyrovnávaní se zavedením EET a zákazem kouření," dodala mluvčí.

Pivo zdraží nejspíš příští rok i Budějovický Budvar. Několikaprocentní růst cen by se měl týkat zboží nabízeného v obchodech při slevových akcích. "Obecně jsem přesvědčený o tom, že ty promoční ceny jsou příliš nízké. V minulosti byly hodně nízké, teď bude potřeba nějakých dílčích změn," řekl již dříve ČTK ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Pivovary Staropramen loni prodaly 3,1 milionu hektolitrů piva, meziročně o 6000 hektolitrů více. Zahraniční prodej včetně licenční výroby vzrostl o deset procent na 1,9 milionu hektolitrů. Výrobu táhl export, na domácím trhu kvůli regulacím prodala firma meziročně o 7000 hektolitrů piva méně.

Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Společnost předloni zaměstnávala v průměru 1408 lidí.

Loni po pěti letech růstu výstav českých pivovarů meziročně klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v ČR se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů. Export se zvýšil o 4,5 procenta. Stále více se prodává pivo balené proti točenému pivu v restauracích a hospodách, loňský poměr byl 62 ku 38 procentům.