Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Pozvánka na třetí ročník semináře MEMPROPO 2017
18.10.2017

ČR bez GMO
16.10.2017

Africký mor prasat v ČR; aktuální informace ke dni 11. 10. 2017
16.10.2017

Dětská výživa a obezita v teorii a praxi 2017
16.10.2017

Ctpp >


V tropických dnech myslete na tekutiny
Datum: 09.08.2017
Forum zdravé výživy
Vydáno: 7.8.2017
Autor: Fórum zdravé výživy

 

V horkých dnech, jako jsou tyto, bychom měli vypít denně minimálně 2 litry tekutin.

 




Tropické teploty posledních dnů a dnů následujících znamenají větší zátěž pro náš organizmus. Jednou ze základních zásad, jak tyto dny přežít bez úhony, je dodržování pitného režimu. Mezi skupiny nejvíce ohrožené nedostatkem tekutin patří děti a staří lidé (u starých lidí mizí pocit žízně).V horkých dnech se s tekutinami z těla ztrácí i minerální látky (močí zejména draslík a potem sodík). Tyto i ostatní je třeba tělu dodávat stejně jako vyloučené tekutiny. Běžnému zdravému člověku přísun těchto látek zajistí spolu s dostatečným pitným režimem pravidelná vyvážená strava. U lidí se speciálním režimem (např. u sportovců) tyto ztráty nelze běžnou stravou vykrýt, zde je potřeba užívat speciální suplementy.

Tekutiny jsou pro náš organizmus nezbytně důležité. Veškerý metabolizmus se v těle odehrává ve vodném prostředí, dostatek tekutin je proto životně důležitý. Tekutiny nám umožňují dobrou funkci ledvin a odplavování zplodin v těle vzniklých. Nedostatek tekutin snižuje celkovou výkonnost organizmu i výkonnost duševní, u dospělých může nedostatek způsobovat vyšší únavnost, poruchy funkce ledvin, bolesti hlavy, kloubů apod. Absolutní nedostatek tekutin je po několika dnech neslučitelný se životem. V horkých dnech, jako jsou tyto, bychom měli vypít denně minimálně 2 litry tekutin.

Je dobré vědět, že lépe než ledové nápoje, zažene v horkých dnech žízeň např. vlažný čaj. V případě příliš ledových nápojů můžeme způsobit organizmu teplotní šok – příliš chlazené nápoje mohou způsobit žaludeční křeče (stejně jako nápoje přeslazené). Pít je třeba během celého dne po menších dávkách a nikdy nečekat až na pocit žízně.

Jaké tekutiny volit

Nejvhodnější jsou přírodní ovocné šťávy uměle nepřislazované, voda, minerálky (slabě či středně mineralizované pro běžný každodenní pitný režim, silně mineralizované např. při velkém horku či sportovních aktivitách k doplnění minerálních látek), čaje.

Čemu se vyhnout

V horkých dnech není vhodné pít (bez přísunu dalších tekutin) kávu a silný černý čaj.

Přímo nebezpečná může být konzumace alkoholu. Pivo či víno sice zdánlivě na chvíli osvěží, ale je důležité si uvědomit, že alkohol v horku působí daleko rychleji než obvykle, přidá-li se navíc nedostatek tekutin v těle, může docházet ke stavům těžké opilosti i po malých dávkách (alkohol se velmi rychle dostává do mozku). Navíc i alkohol svým působením odvádí z organizmu tekutiny a minerální látky. Když dostane vyprahlý organizmus místo vody alkohol, odvodní se a riziko potíží z nedostatku tekutin se ještě znásobí.

Lépe je pít méně sladké nápoje nebo nápoje neslazené. Sladší pití totiž zpomaluje pohyb tekutiny z žaludku do tenkého střeva. Navíc, zvýšená potřeba tekutin hrazená slazenými nápoji může neúměrně zvyšovat příjem energie.

A ještě nejdůležitější zásady na závěr:

  • vypijte denně minimálně 2 litry tekutin
  • pijte v průběhu celého dne po menších dávkách, nečekejte na pocit žízně
  • volte přiměřenou teplotu nápojů
  • bez dalšího doplnění tekutin se vyhýbejte se nápojům, které odvodňují
  • s alkoholem buďte velmi opatrní
  • myslete i na energetickou hodnotu nápojů

Autor: Věra Boháčová

Zdroj: Fórum zdravé výživy