Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Veřejná konzultace EFSA: chlorované parafíny v potravinách a krmivech
16.08.2019

SVS doporučuje nevozit vepřové maso a masné výrobky ze zemí s výskytem AMP z domácích porážek a z neznámých zdrojů
16.08.2019

Regionální potravina na festivalu Jak šmakuje Moravskoslezsko
16.08.2019

Nové potravinářské předpisy EU – červenec 2019
16.08.2019

Ctpp >


Hamé čelí hněvu kvůli levnějším konzervám pro Rakušany. Mají však méně masa
Datum: 13.06.2016
iDNES.cz

Potravinářská společnost Hamé čelí hněvu zákazníků. Ten vyvolala fotografie zachycující dvě vepřové konzervy nakoupené v Česku a Rakousku. Produkt pro rakouský trh je podle autora snímku levnější a údajně i kvalitnější. Ve skutečnosti však obsahuje výrazně méně masa a s konzervou koupenou v Česku ho tak nelze podle firmy vůbec srovnávat.

Česko je potravinovou popelnicí Evropy, myslí si řada spotřebitelů. Několik srovnávacích testů ukázalo, že na tuzemský trh směřují potraviny stejných značek v horší kvalitě než do západních zemí. Nezřídka jsou navíc dražší než v zemích s vyšší kupní silou.

Nemusí to však být pravidlem. To prokazuje i aktuální případ masových konzerv výrobce balených potravin Hamé. Po sociálních sítích v posledních dnech koluje fotografie dvou produktů firmy. V prvním případě se jedná o „Vepřové maso ve vlastní šťávě“ zakoupené v Mikulově. Druhá z konzerv pochází z rakouské prodejny řetězce Merkur a nese německý název „Mährisches zartes Schweinefleisch“ (Moravské jemné vepřové maso).

Co obsahují konzervy?

Vepřové maso ve vlastní šťávě prodávané v ČR:

Vepřové maso (90 % hm.), vepřové kůže, voda, solící směs (sůl, konzervant E 250), želírující látka: karagenan, cukr, česnek pepř.

Moravské jemné vepřové maso prodávané v Rakousku:

Vepřové maso (60 %), sojová bílkovina, bramborový škrob, dusitanová solící směs (sůl, konzervační látka: dusitan sodný), zahušťovací látka E 407a, modifikovaný škrob, stabilizátory E 450, E 451, E 508, dextróza, zvýrazňovače chuti E 621, E 635, antioxidant E 316, extrakt koření.

Hmotnost obsahu rakouské konzervy je o deset gramů vyšší. Navíc byla i levnější. Podle přiložených účtů stálo české vepřové 57,90 Kč, zatímco rakouské 1,79 eura, tedy v přepočtu 48,40 Kč. „Konzerva ČR 290g maso totální sračka za 57kč. Konzerva pro Rakušáky 300g za asi 45kč. Super obsah s chlebem mňamka,“ komentoval fotografii uživatel Petr Blusk, který ji zveřejnil.

Fotografie se rychle šíří po sociálních sítích a facebookový profil Hamé už zaplavily naštvané komentáře rozhořčených zákazníků. Ty výrobci vytýkají nejen vyšší hmotnost a nižší cenu rakouského produktu, ale také údajnou lepší kvalitu. O té však zveřejněná fotografie nevypovídá vůbec nic.

Obsah masa je přitom zcela zásadní. Podle Hamé se totiž jedná o dva zcela odlišné produkty, které nelze vůbec srovnávat.

„Jde o pěkný příklad, jak jedna fotka dokáže výrazně opticky klamat. Na snímku jsou dva odlišné výrobky, ten český má mimochodem o třetinu více masa než výrobek pro také náročný rakouský trh. Je to jako byste se divila rozdílu, když srovnáte rozkrojené jablko a hrušku,“ reagoval mluvčí firmy Petr Kopáček.

Zatímco české vepřové obsahuje 90 procent masa, v rakouské konzervě je masa pouze 60 procent a zbytek tvoří sójová bílkovina. To dokládá i složení na etiketě obou konzerv, které však z šířené fotografie nelze vidět. Oba produkty jsou navíc vyrobeny rozdílnou technologií, díky tomu jsou v české konzervě velké kusy masa, zatímco obsah té rakouské je rozemlet na jemno.

Není to poprvé, kdy neověřené informace z internetu naštvaly spotřebitele. Před rokem se například po síti šířilo video z Kauflandu, podle kterého údajně váhy na prodejnách šidily zákazníky. Ve skutečnosti však byly váhy nakalibrovány správně a naopak spotřebitelé, kteří z nich podle návodu ve videu odstranili plastovou podložku, šidili prodejnu.

Pro firmy přitom podobná panika může mít vážné reputační následky. „Celá věc ukazuje, jak se na internetu snadno šíří ničím nepodložené zprávy a že je třeba být při přebírání zpráv třeba na Facebooku alespoň trochu obezřetný. My argumentujeme fakty a věříme, že spotřebitelé jsou rozumní lidé a dokážou uznat základní racionální argumenty,“ dodal Kopáček.